Radnóczy Eszter, az este’r partners tulajdonosa és vezetője az elmúlt években olyan építész-belsőépítész irodát hozott létre, ahol lendületes, komoly szakmai tapasztalattal rendelkező tizenöt fős csapat dolgozik a megbízásokon. Olyan meghatározó helyek megjelenéséért felel, mint a Bárkert Bistro, a martonvásári Agroverzum Látogatóközpont, a La Fabbrica étterem vagy a Zwack Látogatóközpont. Jelenleg a magánmegbízások, villák és belvárosi apartmanok mellett három nagy, Andrássy úti illetve Szervita téri szállodaberuházáson dolgoznak.
Szentendrei irodájukban mindig pezseg az élet: az olaszos lendület mellett azonban megvan a helye a racionalitásnak és tudatosságnak is. Radnóczy Eszterrel Szentendrén beszélgettünk egy olasz kávé mellett.
Eszter, Te egy sikeres belsőépítész irodát vezetsz, de az eredeti első végzettséged közgazdász. Tényleg annyira távol áll ez a két világ egymástól, mint ahogyan az első hallásra tűnik?
Nálam olyan, hogy eredeti szakma kizárólag nem létezett – első perctől a kreatív vonal, az építészet, belsőépítészet és saját iroda volt a tervem. Mégis tudtam, hogy bármelyik vállalkozás szolid közgazdasági háttértudás nélkül nehezen tud működni, mivel az építészetben is nagyon fontos a projekteket közgazdasági tudással is kísérni. Nincsen építészeti projekt számok és gazdasági tényezők nélkül, sőt, innen indul minden.
Mesélnél arról, hogy milyen arányban vannak egymás mellett a munkádban a kreatív és a racionális döntések?
A kettőt nehezen lehet elkülöníteni egymástól. Meg tudunk álmodni valamit, de semmit nem ér, ha nem finanszírozható. A két szempont minden esetben kíséri egymást. Természetesen minden építész álma, ha kap egy megbízást, ahol a pénz és a túlracionalizaltság nem számít. Szerencsére vannak ilyen esetek, de inkább kivételek.
Hogyan indult a céged és mit gondolsz, mi vezetett a sikerig?
Többéves milánói belsőépítészeti képzés után az itthoni kapcsolataimat használva sikerült rövid időn belül az első megbízásokat elnyerni. Ezek sikerére alapozva az egyik ügyfél adott minket tovább a másiknak és ez egy komoly bázist jelentett – az elején és most is. Emellett mindig volt bátorságom új ügyfeleket kapcsolat nélkül is behozni.
Mesélnél egy olyan pillanatról, amikor azt érezted, hogy stabil a vállalkozásod és azon az úton vagy, ahol lenni szeretnél?
Be kell valljam, hogy első perctől éreztem a fejlődést, azért is mert már a kezdeti fázisban sikerült Szabó Csilla építészt együttműködésre megnyerni, aki mai napig szakmai ékköve irodánknak. Ilyen továbbá Harkay-Farkas Réka kolléganőm, aki az iroda szervezeti és pénzügyi feladatait nagy megbízhatósággal napra készen irányítja. Meg kell említsem projektvezető kollégáinkat is akik napi munkájukkal egy stabil bázist nyújtanak: Szommer Mónika, Antal Éva, Zellei Hajnalka, Gyurics Fanni és a számos lelkes junior tervezőkollégát.
Az Everestnél fontosnak tartjuk, hogy őszintén beszéljünk a vállalkozói nehézségekről vagy kudarcokról. Van olyan tanulság, amit olyan számára fogalmaznál meg, aki a szakterületeden fiatalon most kezd vállalkozásba?
Az ügyfélkezelés a legnagyobb kihívás. A magánügyfeleknél nagyok az ingadozások a döntésképességben és a racionalitásban. Nem szabad engedni, hogy hiába fussanak felesleges köröket akkor is, ha teljes meggyőződésből teszik. A vállalati ügyfeleknél a létező hierarchiák miatt sokszor ellentmondásos döntések születnek, ezeket is jó tanácsadással segíteni.
A cégen belüli személyi elvárások, illetve azoknak a teljesítése adott esetben nehezíti a mindennapi ügymenetet. Kreatív szakma lévén sok a motivált, önbizalommal rendelkező szakember, sokszor nem könnyű közöttük egyensúlyozni.
Mik azok a legfontosabb tulajdonságok, amit a kollégáidban keresel?
A szakma szeretetét, alázatosságot a kihívásokkal szemben, pontos munkát és csapatjátékot. Fontos, hogy a kolléga az indokolt kritikákat nem személyesen vegye, hanem reálisan lássa, hogy ez a szakma ebben terjedelemben és munkatempóban, adott határidős felelősségek mellett individuálisan, de ennek ellenére szigorúan csak csapatban sikeresen megvalósítható.
Mit teszel azért, hogy a kollégáid számára folyamatos fejlődési lehetőséget biztosíts? Milyen plusz készségekre van szükségetek a digitális világban?
Mindig elérhetők vagyunk, készen állok én és vezető kollégáim napi 24 órában segíteni. Probléma esetén nem a hibást keressük, hanem a megoldást: a szakmánk sajátossága, hogy a végső megoldásig vezető úton sok ilyen előfordulhat. Fontos a nyitottság és az inspiráció gyűjtése: nemzetközi szakmai kiállításokon rendszeresen részt veszünk, mint például a Salone Internazionale del Mobile Milanoban, az évente kétszer megrendezésre kerülő Maison&Objet Párizsban vagy Európa legnagyobb szaniterkiállítása az ISH és világítás expo a Lighting and Building Frankfurtban. Partnereink segítségével gyárlátogatásokra is lehetőségünk nyílik, mely sorén részletesen megismerjük a termék technikai adottságait.
Hamarosan társirodát nyittok Milánóban. A szakmai érvek nyilvánvalók, hiszen ez abszolút a Ti közegetek, de milyen vállalkozói döntéshozatal vezetett idáig?
Kilépni a megszokott komfortzónából minden esetben előre visz. Folyamatosan ilyen döntéseket hoztam az elmúlt évtized alatt, ami rendszeresen új kihívásokhoz és sikerekhez vezetett. Szükségünk van más kreatív környezetre, megrendelői igényekre, nemzetköziségre. Volt már több nemzetközi (német, angol) projektünk, az új iroda ezeknek a lehetőségeknek a bővülését hivatott alátámasztani.
Az Everest modern szemléletet visz az adózásban: hiszünk benne, hogy ez puszta adminisztráció helyett a vállalkozási stratégiák komoly, biztos alapja lehet. Milyen szakemberek segítségére számíthatsz, amikor a cégeddel kapcsolatos pénzügyi döntéseket kell meghoznod?
Saját és kolléganőm pénzügyi felkészültségét kiegészítve természetesen van könyvelőnk, könyvvizsgálónk és gazdasági ügyvédünk és adótanácsadónk.
Az Everest szolgáltató egyik küldetése a pénzügyi tudatosságra való nevelés a vállalkozói szférában. Mit gondolsz erről a témáról?
Egyetértek, fontosnak tartom ahogy fent leírtak is alátámasztják. Ez nemcsak döntéseket jelent, hanem hozzáállást is.
Mit jelent a tudatosság az általatok vezetett projektekben és mit jelent ez a Te saját vezetői attitűdödben?
A projekteket a belépéstől a befejezésig tervezzük: időben, munkabeosztásban, pénzügyileg. A tudatosság számomra megbízhatóságot jelent, azt, hogy kézben tartjuk a dolgokat.
Eszter, egy meleg nyári napon beszélgetünk, így azzal a kérdéssel zárnám, hogy hogyan tudsz pihenni, utazni és ki tudsz-e kapcsolódni több napra a munkából cégvezetőként.
Megtanultam akkor is kikapcsolódni, ha naponta szabadság alatt is egy bizonyos időt örömmel töltök ügyfeleim és irodám kérdéseivel. Ez számomra nem teher, hanem visszaigazolás arra, hogy amit csinálok az minden nap öröm, és élvezem.