A gyorsuló világgal gyorsulnak a vállalkozások is: a kutatások szerint a Z-generáció már csak nyolc másodpercet szán arra, hogy például videós tartalmak megtekintésénél döntést hozzon arról, hogy vonzó-e számára, amit lát. Ez a tempóváltás és a startup-szcéna befektetői mozgalma hozta létre a pitch fogalmát és tanított meg világszerte millió vállalkozót arra: az vagy, amit három percben elmondasz magadról.
Mi az a Pitch?
A pitch egy rövid, nagyjából 2-3 perces összefoglaló az üzleti vállalkozásodról, amely azzal a céllal hangzik el, hogy másokat meggyőzzön. A pitch célja lehet befektetők keresése, üzleti partnerek megnyerése vagy adott esetben vásárlószerzés is.
Honnan ered a Pitch kifejezés?
A Mompreneurs blogon Borbély Viktor pitch-tréner részletes gyűjtést készített a lehetséges pitch-eredettörténetekből.
“Az egyik ilyen történet Ilene Rosenzweig és Michael Caruso munkakapcsolatához köti az elevator pitch műfaját. A sztori szerint a két újságíró a ‘90-es években állandó időzavarban szenvedett, amikor a Vanity Fair következő számának témáit kellett egyeztetniük, mivel egyikük folyamatosan mozgásban volt. Így Caruso rendre egy 2-3 perces liftezésre csípte el Rosenzweiget, és megoldotta, hogy ennyi idő alatt el is tudja mondani, amit akar.
Egy picivel korábbi eredettörténet a ‘70-es évekre datálja a műfaj születését, amikor egy híres “hogyan legyünk sikeresek” műfajú könyv szerzője, Philip Crosby, saját, korábbi történetét példaként állítva azt állítja egyik munkájában, hogy a sikeres bemutatkozás titka az, ha olyan rövidek tudunk lenni, hogy egy liftes utazás is elégséges legyen elmondani a főnöknek, hogy mit szeretnénk csinálni a következő fél évben.
Név nélkül, de ismert egy még ennél is régebbi, az 1800-as évek utolsó évtizedeire elhelyezett történet, ahol egy nagy New York-i szálloda portása intézte el, hogy a fia bekerüljön a rendszeresen lifttel utazó gazdag iparmágnás mellé. A történet – természetesen – happy enddel záródik: a szegény fiú megkapja élete befektetését.”
Hogyan kezdj Bele?
Adatgyűjtéssel! Sokan romantikus műfajnak gondolják mások meggyőzését, pedig a helyes kiindulópont természetesen a nagybetős Adat. Annak ellenére, hogy nyilvánvaló, hogy szimpátia és “kémia” nélkül nincs üzlet, ami valójában ebben a néhány percben fontos, az a tények legoptimálisabb tálalása. Készíts egy minél részletesebb adathalmazt a vállalkozásodról, írd össze a tényket, szereplőket, lehetséges fejlődési utakat és csak utána kezdd el leszűkíteni ezt egy rövid, tömör összegzésre.
Hol gyakorolhatsz?
Fontos, hogy mielőtt valódi befektetők elé kerülsz, legyen lehetőséged némi rutint szerezni a pitchelésben. Budapesten például egyre több nyilvánosbeszéd- vagy prezentációs tréning elérhető. Fordulhatsz lámpaláz-szelidítőhöz is, esetleg felkereshetsz beszédtrénert. A mi személyes tippünk, hogy szervezz ismerőseidből vagy családtagjaidből pitch-közönséget: az biztos, hogy ahányszor kipróbálod magad, annyi lehetőséged lesz a fejlődésre is.
Mit mondj el két percben?
Alepvetően ezeket a tényeket: mi a vállalkozásod, milyen helyzetre ad megoldást és miben segít neked, ha a célközönséged az elkötelezettteddé válik. Ha ez az üzenettörzs megvan, magad döntheted el, hogy mit teszel még hozzá. Fontos, hogy hass az érzelmekre de az is, hogy befektetői szemmel tudj tekinteni önmagara: miért adnál pénzt a saját ötletedre?
Kiből lsz jó pitchelő
A válasz nagyon egyszerű: abból, aki képes a fejlődésre. Egy ilyen feszes, egyszerre szakmai és személyes műfajban, mint a pitchelés, semmi nem ér többet, mint az önreflexióra képes személyiség. Ha nyitottan állsz a kritikához, megteremted magadnak a gyakorlási lehetőséget és hajlandó vagy áldozatot hozni ennek a két percnek a tökéletesítéséért, napról napra jobb lehetsz – ezt pedig a befektetők is értékelni fogják.