Business&Me: Bálint Rezső „Befektetés nélkül nincs hozam, a művészvilágban sem!”
A művészvilágot sokan álmodozó, kreatív területnek látják, pedig azoknak, akik hosszú éveken át, professzionális szinten művelik, tudatosságra, tervezettségre és vállalkozói attitűdre is szükségük van. Bálint Rezső harsonaművész, zenetanár és a Chameleon Jazz Band vezetője. Az Everest blog vállalkozókról szóló rovatában, a Business&Me-ben most őszintén mesélt a könnyűzenei koncertek hátterében zajló operatív feladatokról és arról, hogy szerinte miért igaz az a mondás: befektetés nélkül nincs hozam.
Rezső, mesélj magadról: mivel foglalkozol?
Zenélek, tanítok, ötletelek, szervezek. Ha időm engedi, olvasok és utazok. Ha az utóbbiakat csinálom, azoknak is általában van valami köze a zenéléshez és a produceri munkákhoz. Ez egy olyan folyamat, ahol nehezen lehet meghúzni a határvonalakat szabadidő, tanítás, szervezés és zenélés között.
Milyen együttes a Chameleon Jazz Band és mi az, ami megkülönböztet titeket más formációktól?
A Chameleon Jazz Band mindenekelőtt egy olyan formáció, ahol nincsenek műfaji határok. Tematikus koncerteket álmodunk meg időről-időre és a műsorban szereplő dalokat valamilyen ötlet, koncepció alapján választjuk ki. A legutóbbi show, a Popcorn! két év alatt öt európai országban hangzott el, 34-szer álltunk vele színpadra, ami azt gondolom itthoni viszonylatban is kiemelkedő teljesítmény. Mostani zenei világunk valahol a jazz-rock, a funk és a pop körül mozog és a visszajelzések alapján szereti a közönség ezt az irányt.
Milyen az, amikor csúcsformában vagytok? Érzi ezt a közönség?
Ha kész egy műsor, akkor bárhol is járjunk és bármilyenek legyenek is a körülmények, a dalokat ugyanolyan színvonalon, ugyanolyan lelkesedéssel kell előadnunk. Egyébként az intimebb hangulatú koncerteken, klubokban és kisebb koncerttermekben általában jobb, vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy közvetlenebb a hangulat. Tagadhatatlan, hogy a hallgatóság közelsége és reakciói kihatnak a zenészek játékára is. Ilyenkor tudunk igazán szárnyalni.
Egy koncertből az emberek csak másfél óra zenét érzékelnek - milyen szervezés áll például egy MOM Kulturális Központban megrendezett nagykoncert hátterében?
Zenekarvezetőnek lenni nem egyszerű feladat, én viszont szeretem a kihívásokat. Nagy büszkeség számomra, mikor megszületik egy show és nagy öröm, ha a közönség szeretetét érezzük. Magyarországon egyébként nincsen hagyománya a produceri munkának. Nagyon kevesen csinálják és még kevesebben csinálják jól. Az emberek bele sem gondolnak, hogy ez mennyire nehéz, időigényes és összetett tevékenység. A CJB esetében az összes koncepció és a szervezések nagy része az én munkám. Van egy csapat, akikre számíthatok, de számomra már sokkal egyszerűbb és célravezetőbb, ha minden folyamatban részt veszek. Így nem kell felesleges köröket futnom és olyan lesz a végeredmény, amilyennek én szeretném. Természetesen ehhez a háttérmunkához az kell, hogy megbízzak a zenésztársaimban és a színpadon is és a magánéletben is jól működjünk együtt. A basszusgitáros Bartók Vince, a zongorista Birinyi Márk Ádám és a dobos Telek Attila személyében szerencsére nagyszerű partnereket találtam.
A zenekar vezetőjeként milyen nem-zenész, szakmai segítséget veszel igénybe?
Tóth Péter (művészeti tanácsadó) és Fövenyi Máté (hangszerelő) javaslataira mindig számíthatok, ha valamiben elbizonytalanodnék. A 2019-2020-as turné hivatalos sajtófotóját Ombodi Gergő készítette, de vele is sokat ötleteltem arról, mi fér bele a koncepcióba. Szeretem kézben tartani a dolgokat, ezért a plakátok tervezésétől a sajtóanyag megírásáig mindenben részt vállalok. Általában még azt is leellenőrzöm, hogy a székek szépen állnak-e a teremben. Szerintem a rend alapvető eleme annak, hogy magas művészi produkció jöjjön létre, hogy mindenki jól érezze magát, és hogy a közönség otthonosan érezze magát, tehát jól szórakozzon. Tanítani sem kezdek el, míg nincs rend a teremben. Ha zűrzavar van körülöttem, hogy lehet rend a fejemben? A sikeres hangversenyhez kell egy profi hangosítás is. Ma már csak olyan helyeken koncertezünk, ahol ez megoldott, vagy ha nem, inkább viszünk magunkkal mindent. A két profi buszvezetőnek köszönhetően, akik úgyszintén rengeteget segítenek, mindenhova biztonságosan eljutunk.
Amikor egy koncertjegyet veszünk, annak árában milyen "részösszegek" szerepelnek? Kiknek a munkáját fizetjük meg?
Nagyon izgalmas kérdés ez, félek ezen interjú keretén belül nem is tudok precízen válaszolni. Azért megpróbálkozom vele. Az utóbbi időben fel kellett emelnünk például a jegyárakat, mert a bevételből a kiadások már egyszerűen nem voltak finanszírozhatók. Szerencsére vannak partnereink és támogatóink, akik nélkül lehetetlen lenne koncertezni, pláne külföldön. Az, hogy tavasszal eljutottunk Norvégiába, kifejezetten az NKA-nak (Nemzeti Kulturális Alap) köszönhető. A visszatérésünket azonban már saját forrásokból kell finanszíroznunk és valószínűleg támogatókat is kell még találnunk. Példaképpen azt tudom mondani, hogy egy budapesti, 5000 Ft-os koncertjegynek körülbelül a fele fut be hozzánk, a többi adó, jutalék vagy bérleti díjak. Van, hogy egy óriásplakát-kampány vagy a reklám többe kerül, mint amennyit egy este alatt keresünk. A külföldi fellépések pedig - az esetek döntő többségében - csak turnéállomás keretében lehetnek rentábilisak. A norvégiai út a drága repülőjegyek miatt még a támogatások ellenére is deficittel zárult. De ez egyáltalán nem gond, hiszen a zenekari tagoknak kifejezetten jót tett a sok közös kaland megélése, többek között az oslói koncert sikere. Újabb felkérés is érkezett már, szóval egyértelműen megérte a befektetés.
Milyen Magyarországon a jegyeladások helyzete: ki és hogyan értékesít és jó ez így nektek?
Szerencsések vagyunk, mert egy nagyszerű, profi családhoz tartozunk. A Jegymester webáruház kiemelt partnerként közel egy évtizede segíti munkánkat, így a jegyek többségét már online adjuk el.
Az Everest egyik küldetése a pénzügyi tudatosság növelése. Te mit mondanál annak, aki zenei pályára vagy zenekarvezetésre készül - milyen szintű pénzügyi gondolkodást igényel ez?
Ez nagyon lényeges kérdés! Két rangos és egyben különleges iskolában is oktatok, ahol ez a téma sokszor előjön az órákon. Az Österreichischen Schule Budapest és a Weiner Leó Katolikus Zeneiskola és Zeneművészeti Szakgimnázium olyan intézmények, ahol a kollégákkal a kreativitást, a nyitottságot, a belső és külső világunk megismerését tűztük ki alapvető irányelvekként. A másik fontos szempont pedagógusként a tudatosságra való nevelés.
Mit jelent ez?
Egyszer, sok-sok évvel ezelőtt hallottam egy nagyszerű mondatot egy banki szakembertől, aki azt mondta nekem, hogy befektetés nélkül nincs hozam. Ezt a gondolatot én a mai napig észben tartom és tanítom is. Ha nem gyakorolok, nem tanulok, nem leszek jobb. Ha gyakorolok, de nem odafigyelve, időt veszítek. Ez ilyen egyszerű. A Chameleon Jazz Band életében minden évad pontról pontra meg van tervezve nem csak művészileg, hanem pénzügyileg is. A külföldi turnék nem is tudnának sikeres magyar koncertek nélkül megvalósulni. A stúdiómunkákhoz is pénz kell, ezt is elő kell teremteni. Arról már nem is beszélve, hogy a reklámszakmában is igen járatosnak kell lennie egy jó producernek. Ebben a hazai és európai kulturális és pénzügyi helyzetben igen fontos a zenei termék magas színvonala, egyfajta zenei brand kialakítása, a bizalom, a tervezhetőség, a magabiztos megjelenés, valamint a támogatókkal és partnerekkel való jó viszony ápolása. Ezek mind, így együtt elengedhetetlenek egy sikeres produkcióhoz.
Magadat kreatív művésznek vagy tudatos menedzsernek tartod? Melyik a fontosabb, amikor a Chameleonról van szó?
A kreativitásommal sosem volt gond, határozott zenei koncepcióim vannak és véleményem szerint harsonázni is tudok. Sajnos sok időt vett igénybe, mire a többi tennivalót megtanultam, de azt hiszem, ma már kevés dolog van, amiben fogást lehetne rajtam találni. Meggyőződésem, hogy a folyamatos tanulás mindenképpen meghozza gyümölcsét. Legyen víziód és tégy érte! Szerintem ez az alapja mindennek.
Kérlek, áruld el, hol találkozhat veletek legközelebb a közönség!
A következő állomás decemberben Ausztria. Miközben erre az utazásra készülünk és próbálunk, írom az új dalokat is. Az ünnepeket mindig pihenéssel töltöm, viszont a január rögtön bemutatóval indul! A fülbemászó dallamokkal és lüktető ritmusokkal teli, "Happy 2020" elnevezésű mini turnénk Budapesten indul, 2020. január 3-án, pénteken este a MOM Kulturális Központban. A további állomások Bodrogkeresztúr, a felvidéki Somorja, valamint a csehországi Brno. Találkozzunk a koncerteken!
A fotókat az Everest megrendelésében Bankó Gábor készítette.