Felmerül a kérdés: vásárlás, lízing vagy bérlés a legjobb? Mutatjuk a fő szempontokat és lehetőségeket, hogy tudatos döntést tudj hozni a saját céged számára.
Saját tulajdonú céges autó
A cég megvásárolja az autót, az a vállalkozás tulajdona lesz. Az autó értékcsökkenése (amortizáció) leírható, sok költség elszámolható. Az áfa levonása csak szigorú feltételekkel lehetséges, és csak akkor, ha vállalkozási célú használat igazolt.
Előnyök:
Hátrányok:
Zárt végű pénzügyi lízing
Zárt végű lízing esetén a futamidő végén a cég tulajdonába kerül az autó. Addig a lízingcég marad a tulajdonos, de a vállalkozás eszközeként könyvelhető. Az amortizáció és a kamatköltség elszámolható. Induló díj szükséges, de kisebb, mint egy vásárlás esetén.
Előnyök:
Hátrányok:
Nyílt végű lízing
Nyílt végű lízing esetén a szerződés megkötésekor önerőt kell fizetni. A futamidő lejártával a lízingbevevő még nem lesz automatikusan az autó tulajdonosa, mivel úgynevezett vevőkijelölési joggal élhet: eldöntheti, hogy ki vásárolja meg az autót a maradványérték megfizetése után. Ezt a megoldást elsősorban egyéni vállalkozók és cégek választják, mivel lehetőséget ad arra, hogy a gépjármű ÁFÁ-ját részben vagy egészben visszaigényeljék, illetve levonják.
Előnyök:
Hátrányok:
Tartós bérlet
Tartós bérlet esetén az autó nem lesz a cég tulajdona, hanem béreli fix havidíjért, amely a legtöbb esetben költségként elszámolható. A futamidő végén dönthetsz: megveszed az autót vagy visszaadod. Teljes áfa-levonás csak bizonyos esetekben, üzleti használat mellett lehetséges.
Előnyök:
Hátrányok:
Rövid távú bérlés
Ha csak időnként használnád céges autót, akkor alkalmi bérlés a megoldás. Ez napokra vagy hetekre szól, gyors és kényelmes, a teljes bérleti díj költségként elszámolható.
Előnyök:
Hátrányok:
Magántulajdonú autó céges használata
Főleg induló cégeknél megoldás, hogy privát autót használnak cégügyletekhez. Ekkor kiküldetési rendelvényt kell vezetni és a NAV által megadott átalányban költséget elszámolni (üzemanyag & amortizáció).
Előnyök:
Hátrányok:
Flottakezelés
Több autó esetén érdemes flottakezelő céget bevonni. Ők menedzselik helyetted a beszerzést, szervizt, biztosítást.
Előnyök:
Hátrányok:
Közösségi autózás (carsharing)
Elsősorban nagyvárosi cégeknek, ha ritkán, alkalmanként kell autó. Alkalmazáson keresztül igénybe vehető, csak használati díjat fizetsz.
Előnyök:
Hátrányok:
Elmondhatjuk, hogy a legjobb céges autó konstrukció mindig a vállalkozás típusa, mérete, pénzügyi lehetőségei és céljai alapján választható ki. Alkalmankénti használathoz a bérlés vagy a carsharing célszerűbb, folyamatos és központi használathoz a tulajdon, lízing vagy flottakezelés ajánlott.
Kérdésed van? Keresd az Everest Accounting