A cégvezetők felelőssége a teljes körű és körültekintő tájékozódás a cég meglévő és jövőbeni üzleti partnereiről – a tájékozódás azonban sokszor nem is olyan egyszerű. A NAV most adatbázisokkal és lekérdezhető nyilvántartásokkal támogatja azokat, akik a Eszabályos és biztonságos működéséhez információkat gyűjtenének üzleti partnereik megbízhatóságáról. A NAV szakemberei megjegyzik: adóellenőrzéskor akár komoly hátrány is érheti azokat, akik nem járnak el kellő körültekintéssel üzletfelük, beszállítóik kiválasztásakor.
Érdemes minden eshetőségre felkészülve megfelelően dokumentálni, hogy a vállalkozás a lehető legkörültekintőbben jár el üzletkötései során. A NAV honlapján található adatbázisokban ellenőrizhető, hogy ki, mennyire tartja be a szabályokat, sőt az Online Számla rendszer is megkönnyíti a számlakibocsátó partnerek megbízhatóságának felmérését.
Ajánlott a vállalkozásnak utánanézni a cégjegyzékben vagy az egyéni vállalkozói nyilvántartásban.
Mit érdemes figyelni?
A NAV honlapján található adatbázisok (ide kattintva megtekinthető) tartalmazzák többek között
a létező adóalanyokat,
a megbízható adózókat,
az adóhiányosokat,
a törölt adószámosokat,
az áfabevallást több mint két bevallási időszakon keresztül be nem adókat,
a köztartozásmentes adózókat,
a végrehajtás alatt állókat és
a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatókat is.
Az idén július óta működő Online Számla rendszerben a számla befogadója lekérdezheti a legalább 100 ezer forint áfatartalmú, hiteles számlák adatait. Ez megkönnyítheti a számlakibocsátó partner online számlaadat-szolgáltatási gyakorlatának, esetleges adatszolgáltatási hiányosságainak megismerését. A rendszer, egyéb szolgáltatásai mellett képet ad az üzleti partnerek megbízhatóságáról is.
A NAV részletes útmutatót adott ki a témában (3012/2017. útmutató az áthárított általános forgalmi adóra vonatkozó levonási jog érvényesítéséről és annak adóhatósági ellenőrzése során figyelembe vett szempontokról), amely letölthető a NAV honlapjáról .